pies ( c ) pies ( c )
photography & video & ceramic art photography & wideo & sztuka ceramiki
Photography from the PIES(C) series ( detail ) / 1999 Fotografia z serii PIES(C) ( detail ) / 1999
pies ( c )
photography / video / ceramic art / 1999 - 2000
Pies(c) is conection of two polish words pies=dog and piec=kiln, both endeavour to release their energy directing them towards sky and earth. From one side The Dog – creature which sacrifices all its power to set free from gravity force. From the other side, a huge Hoffman's kiln, magical construction for subjugating the fire, forgotten and asleep. For that presentation I created a video impression which shows the dog's fascination of the drapery moved by the wind. I slow down that movement that allows to reveal works of muscle and matter in excellent harmony which isn't noticable in real time. In this project I make fragments of memory accesible to the viewer. He/she has a possibility to construct many-layered image of the moment which took place in an old-fashioned brick factory next to still existing huge Hoffman's kiln during eclipse.The elements of project visualized impressions stored in my consciousness. Pies(c) was presented in Entropia Gallery in 2000.
pies ( c )
fotografia / wideo / sztuka ceramiki / 1999 - 2000
Pies(c) to połączenie dwóch słów pies i piec, głównych „bohaterów” wystawy, pragnących wyzwolić z siebie energie kierującą ich ku niebu i ziemi. Z jednej strony Pies – istota, która poświęca całą swą pierwotną energię by uwolnić się od sił grawitacji, z drugiej ogromny piec Hoffmana, magiczna budowla do ujarzmiania żywiołu., zapomniana i uśpiona. Na potrzeby tego projektu powstała impresja video będąca rejestracją „fascynacji” psa poruszaną wiatrem, delikatną materią. Wykorzystane zwolnienie ruchu ukazuje pracę mięśni i draperii w całym swoim pięknie niedostrzegalnym w rzeczywistym czasie. W prezentacji udostępniam widzowi fragmenty pamięci, by mógł z nich skonstruować wielowarstwowy obraz chwili, która miała miejsce w ołdrzychowskiej cegielni przy jednym z istniejących jeszcze potężnych pieców Hoffmana podczas zaćmienia słońca. Elementy projektu były wizualizacją wrażeń przechowywanych w mojej świadomości związanych z aktem tworzenia w wyjątkowym miejscu i czasie. Wystawa prezentowana była w Galerii Entropia w 2000 roku.